Jaskyne Kaplnka a Netopieria nad Banskou Bystricou

18.07.2013
jaskyne-kaplnka-a-netopieria-nad-banskou-bystricou

Rútim sa dolu kopcom z Panského Dielu, hlboko podo mnou sídlisko Sásová - Rudlová. Míňam strojovňu vleku a o chvíľu sa chodník ponorí do lesa. Najprv vedie po východnom svahu zalesneného Hrádku. Keď sa prehupne na západný svah a vyjde na malú, zarastajúcu lúku, treba si po pár metroch dobre všimnúť nenápadnú, ale od roku 2012 už oficiálne označenú odbočku prudko doprava, po vrstevnici. Tá po pár sto metroch prichádza nad zráz nad dvojicou jaskýň. Kaplnka je vyššia, Netopieria hlbšia (44m) a krajšie vyzdobená (aj visiacimi netopiermi). Pred tou druhou je aj tabuľka s nákresom jej pôdorysu: z hlavnej chodby, zakončenej Galériou a Kancľom, sa odpája kratšia Partizánska sieň. Bralo s jaskyňami je prírodnou pamiatkou, ale od roku 2008 s povoleným vstupom.  Jaskyne majú bohatú a archeológmi doloženú minulosť, už v praveku sa tu žúrovalo. Našli sa tu pozostatky keramiky zo 4. storočia, bronzové nástroje lužickej kultúry spred 3000 rokov aj zvyšky ľudských obetí. Nálezy z mladšej a neskorej doby bronzovej súvisia s hradiskom, ktoré stálo na Hrádku. Podľa bordelu naokolo sú jaskyne aj dnes miestom opiášov a zvyšky jedla samozrejme lákajú všelijakú „dzivú zver“, takže pozor! V zime je na dne oboch jaskýň bohatá ľadovo-stalagmitová výzdoba. Po prieskume sa odtiaľto netreba vracať nazad na značku, ale neodporúčam. Nenápadný chodník vedie síce od jaskýň aj smerom dolu - do Sásovskej doliny, ale cez zaváľané rúbane, žihľavu a lopúchy. Napája sa na traverz, ktorý z horného konca doliny (z asfaltky) vedie lesom popod jaskyne na lúky nad Sásovou a tam sa napája na modrú turistickú značku. Presne na tú, ktorú som pri zostupe z Panského Dielu opustil smerom k jaskyniam.

A ešte pekné videjko od MOMA

Fotky Jaskyne Kaplnka a Netopieria nad Banskou Bystricou

Jano 20.07.2013
Riso, po precitani a prehliadke obrazkov, teraz presne vidim, co mi uslo, ked som to mohol este vidiet, vedel som o jaskyniach, ale nikdy som nesiel okolo nich. Ci lenivost, alebo mladicky nezaujem, neviem, ale si mi to doniesol z odstupom casu do Mnichova a vdaka ti za uverejnenie. Jano

Ripo 22.07.2013
Jano rád som potešil. Ale nik nestihne všetko čo chce, vzdialenosť od domu nerozhoduje a väčšina z nás by tie jaskyne zas vymenila za tvoje zážitky.

Jano 22.07.2013
Ripo, tak isto, ako aj ty,som si skusil zariadit zivot tak, aby som mohol robit moje oblubene sporty a bez pohybu som zit nevedel, vies o co ide. Zarobil som a hned vydal na moje hobby. Tak som videl trocha sveta, bolo to pekne, teraz zijem uz len z reminiscencii. No a tie neplatia nic, lebo clovek je len to, co prave dnes je, vcera a zajtra neplati. Ver mi, exotika v cudzine je len na zaslepenie, ten sport co robis, jedno kde, je to co drzi dusu zdravu a donesie spokojnost, tu nie je co zavidiet. Jano

Ripo 23.07.2013
Nezávidím, mne tiež stačí za dom do lesa vybehnúť. Chcel som tým len povedať že každý má nejaké priority a možnosti, len ich treba využívať. A každý má obdobia keď sníva, potom keď realizuje a nakoniec keď spomína. Každé z nich má výhody a nevýhody, tak treba stavať na tých výhodách nie?

Jano 23.07.2013
Ripo, tak sme tu zacali debatu o zivotnej filozofi jednotlivca, vidim,podla toho ako pises, ze si inteligentny a vzdelany chlapec, ktory iste nepotrbuje rady ako ma zit, lebo si to zariadi sam. Ty si nie ten, co potrebuje behat v stade za vodcom, lebo inac nepride ku cielu. Jesto len malo ludi na svete, co si vedia zariadit zivot ku ich spokojnosti. Peniaze hraju pritom rolu, ale nie podstatnu. Kto sa nechce chvastat, ze co za sebou zanecha, tomu to staci na stastny zivot, vsetko aj tak nemozeme mat. Tak v ramci svojich moznosti a to vidim, robis to, co ti robi radost a Slovensko je naozaj krasne, to viem, ked som videl svet. Ja ti len drzim palce, aby si vsetko absolvoval ako zdravy a nie ako ja, mna to stalo vela bolesti a skoro zivot. Jano