2x Skialpový Javorák

15.03.2013
2x-skialpovy-javorak

Veľmi sa mi páči stránka Vetroplacha a články, ktoré tu zverejňujete. Hlavne články od Jana Banka obohacujú nás mladých o veľa informácií, ku ktorým by sme sa inak nedostali. Ďakujem a rád by som sa s vami aj ja podelil o niekoľko zážitkov z posledných skialpových túr na Javorovom štíte.

Javorák a jeho krásne južné plató som obdivoval vždy, keď som zastal na vrchole Slavkovského štítu. Veľká skialpová klasika, o ktorej sníva snáď každý, kto ju mal možnosť vidieť v plnej paráde. Február v Tatrách bol na zrážky celkom bohatý a tak som mohol konečne otestovať nové lyže aj v niečom trochu viac naklonenom. Už len počkať na priaznivé nelavínové podmienky a vyrazil som. Na moje prekvapenie je vysnežený aj spodný prah, čo je o takomto čase dosť nezvyčajné. Nič mi nebráni vychutnať si zjazd celým plató v 30-centimetrovom prašane. Oplatilo sa vyraziť, parádne podmienky!!! Sneh v strednej časti zjazdu je už mierne nahriaty. Žľabom so sklonom do 40° sa dostávam nad záverečný prah, ktorý obchádzam mierne sprava. No a zvyšok je už jasný. Generál, Húpačky a trochu pádlovania v traverze na Hrebienok...

Cestou_na_Javorák

Ďalšie dni opäť prichádza sneženie a tak čakám čo sa bude diať. Lavína na Chopku, vo Francúzskej mulde a na Svišťovom štíte ma však odrádzajú. Až tretí deň po snežení patrí prechádzke do Malého Závratu a krásna jarná lyžovačka s ešte krajšou a pekne vysneženou líniou v JZ stene ma nenechávajú pokojným.

Centrálny žľab v JZ stene Javoráku zlyžoval prvýkrát Vlado Tatarka v roku 1986. Vlada si pamätám ešte ako malý chlapec, keď som sa motal okolo horskej v Smokovci. O lezení a lyžovaní som vtedy netušil skoro nič. Vedel som akurát, kde je Priečne sedlo a osemtisícovka Manaslu, na ktorej Vlado spolu s mojím otcom a ďalšími záchranármi pôsobil. Až dnes si však  uvedomujem, aké nádherne veci tu po sebe Vlado zanechal. Extrémne lyžiarske zjazdy, krásne a ťažké lezecké cesty, hodnotené prechody a reťazovky. A všetko vďaka tomu, že miloval hory a hľadal v nich svoje šťastie. Práve jeho zjazd v JZ stene sa chystám zajtra zopakovať. Dnes to už samozrejme nie je žiadny extrém, no aj tak do žľabu hľadím s rešpektom. V momente mením zajtrajší plán a namiesto učenia sa na skúšku z humánky volím Javorák....

Ráno vyrážam už o piatej a idem ako o preteky. Bojím sa že poobede to bude lavinózne. Naliezam do žľabu odspodu, aby som si overil situáciu. Podmienky sú perfektné. Celý žľab vybieham na predných hrotoch mačiek a uisťujem sa tak, že zvýšené lavínové nebezpečenstvo z predošlých dní nehrozí. Pravú stranu žľabu ohraničuje krásny, klasický Kelleho pilier a ešte viac doprava sa tiahne stena, v ktorej vedú významné cesty od legiend ako Hauschke, Páleníček, či známy Žltý kút od dvojice Adam - Tatarka. Čoskoro si už vychutnávam výhľad na dlhočizné, takmer 1000-metrové piliere Slavkovského štítu , ktoré sme si koncom decembra a začiatkom januára stihli spolu s Katkou vyliezť. Ďalej Bradavica, Kupola, za nimi obielený Gerlach, či Ľadové štíty na druhej strane. S ranným nástupom som to trochu prehnal a tak dve hodiny čakám na vrchole, kým to zmäkne. Prichádza Poliak, ktorý ide lyžovať plató a tak sa chvíľu rozprávame. Začína pofukovať a vraj lepšie to už dnes nebude. Lúčim sa a vychutnávam si prvé oblúky. Na vrchu to celkom ide, svah maximálne do 40 stupňov, dole sa však pritvrdzuje a najstrmší úsek má 55 stupňov. Navyše sa to ešte nestihlo ideálne nahriať, teda musím dávať pozor pri každom skoku. O chvíľu už zapúšťam dlhé oblúky v Generále, no a zvyšok už poznáte....

Najbližší pohľad zo Slavkovského smerom na Javorák už bude iný. Oveľa lepší! Už to nebude iba sen. Bude to sen, ktorý sa splnil!

Maroš Červienka

Fotky 2x Skialpový Javorák

matus 15.03.2013
Cista praca .. pekne zjazdy.

Jano 15.03.2013
Maros,cen si svoje roky a neodkladaj ziadne podujatia na potom,budes mat aj tak malo casu splnit si vsetky sny ktore o horach snivas. Aj Vlado snival este o Non-Stop prechode jeho trasy cez Tatry.No a ja snivam,ze sa este dozijem, ze niekto z vas tento sen splni a Vlado bude mat tam hore konecne pokoj. Davam 200 € na vydavky, tomu kto to prejde.

mišo 15.03.2013
Janko, ktory prechod a ktorych Tatier od Vlada mas na mysli? Mal ich viacero, tak skus byt konkretnejsi, dik.

sherpa 15.03.2013
Jano> dako malo motivacnych nul si dal do prispevku :-). a taketo veci sa robia z inych pohnutok.....ale potesi... Miso> lyziarsky okruhovy prechod neklasickymi sedlami, 3 dni, cez Polsko, v roku 1986, v zargone skialpu znamy ako Gypsyho prechod {kazdy zainteresovany hned vie o co ide}, doteraz "zopakovany" iba raz.

sisa 15.03.2013
paráda, krása

vlasto 15.03.2013
ze by preklep? V.Tatarka a tvoj otec posobili v ramci csl. expedicie v r. 1976 na Makalu, nie Manaslu. Clanok a zjazdy - cista krasa, palec hore.

Frico (frico@post.sk) - 15.03.2013
No v sedemdesiatom šiestom mal Marošov otec 12 rokov... Manaslu 1997.

Jano 15.03.2013
Tom, hadam nemyslis, ze by to niekto robil kvoli 200 inflacnych Euronov. Ale pridu vzdy vydavky ku takym turam a bohatych horolezcov som poznal malo, tak sa dalsou sumou mozu podielat aj dalsi, aby to na financiach nestroskotalo.

RE: 2x Javorák
Miso, skusim byt konkretny, Sherpa bol konkretnejsi!! Ked si otvoril skialpinismus, vlavo dole je ten prechod popisany ako druhy prechod od Leitnera. Inac nepoznam nikoho, co pod nazvom Gipsyho prechod, nevie o co ide.

Jano 15.03.2013
Tak chlapci, viem, ze je to uz davno,ale to upresnime. Bolo to v roku 1976, ked pod vedenim Galfy sen. spravili Kissak-Schubert-Camprobi,prvovystusp JZ pilierom na Makalu. Okrem nich pracovali na vystupe Brabec-Cervienka-Fiala-Neumann-Orolin-Palenicek-Psotka-Novak-Pelc- Petrik-Talla-Wolf-Chladek. Tatarka bol predtym a potom v Hindukusi a Himalajach.

Maroš 15.03.2013
Ahoj, tak dúfam že sa článok páči. Upresním tie Himaláje. Bolo to Manaslu 1997.... Na Makalu 1976 bol Červinka. No a samozrejme Gipsyho prechod nonstop tak to by bola paráda, ale na to treba byť aj pretekár, čo ja nie som+ treba ideálne podmienky. Ale raz to určite niekto dá, je dosť ľudí, ktorí na to majú...

Jano 15.03.2013
Maros, vidis aj ja to mam falosne zaznamenane. Cervinka-Cervienka. Ak ta Vlado viac zaujima tu mas moj Mail banko.j@t-online.de

Marcel 16.03.2013
Maroš velmi pekne,kvalitne zjazdy si dal,gratulujem! Gypsiho prechod zopakovali velmi dobry,skuseny pretekari minulu sezonu a trvalo im to v čistom čase ovela dlhšie ako Gypsimu.To čoOn lyžoval oni zlanovali,šlapali v mačkach..a tu je problem nieje tolko snehu ako niekedy...